lørdag 19. juni 2010

Hvorfor det?!!

Min kjære datter på 3.5 år er jo i den store "hvorfor det"-perioden, og hun gir seg ikke før hun får skikkelig svar heller. Jeg syns nesten jeg begynner å bli litt smart etter å ha sjekket opp diverse opplysninger for å kunne gi min datter best mulige svar. Vi har lest barnas store leksikon og vi har googlet. Det kommer alltids et oppfølgingsspørsmål.

Vi var i Sverige idag, og da vi kom hjem begynte det å regne, noe vanvittig og! Denne dagen her var pappan hjemme, så han svarte på spørsmålene som haglet. Prinsesse IF ville nemlig vite hvorfor det regner. Pappan tar ungen på alvor og begynner å forklare om varme, damp og skyer, og at det kommer opp og må komme ned. Dette er en forklaring som er ganske enkelt og greit forklart, helt til ungen spør: Pappa, hvorfor blir det damp? Trodde jeg skulle le meg ihjel da pappan begynner å forklare med molekyler og fysikk. 3-åringen ser dumt på han og sier: Javel da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar